XXX Openingstocht 2004 - Noord

Een mooie Openingstocht - Noord, met stevige wind
Aquamarijn - Henriette Beckers en Wim Blankenstijn

Tóch naar de Openingstocht
Het is de ochtend van Hemelvaartsdag, het begin van onze vakantie. We zijn in Den Oever aan boord van onze Aquamarijn. Welk plan zullen we trekken? De lange termijn weersverwachting is niet echt goed. Buitenom naar Zeeland doen we dus toch maar niet.
Weet je wat, zegt Henriette, we gaan gewoon mee met de openingstocht. Het is verzamelen in Hoorn. Dus de tros gaat los en we zijn onderweg naar de Victoireclub.
De wind is NNW-3, dus met een uitgeboomde fok is het lekker varen naar Enkhuizen. Het gaat aanvankelijk niet snel, maar langzaam trekt de wind goed aan. We zijn om 15:00 uur bij het Naviduct in Enkhuizen en in twintig zijn we geschut zonder veel wachten. Dat blijkt op de terugweg wel anders te zijn!
In de sluis hebben we de Back Bay al ontmoet, zodat het laatste deel samen op kunnen varen. We zijn als eerste onder zeil, maar langzaam loopt de Back Bay ons in. Vanaf de Nek is het nog maar nét bezeild en met onze nieuwe zeilen lopen we toch wat hoger dan de Back Bay, zodat we uiteindelijk (trots) toch als eerste Hoorn binnenlopen.
In Hoorn is het een gezellig weerzien op de steiger. We zijn met zo’n twintig Victoires. Alle oude bekenden zijn er weer, dus we gaan van boot naar boot. ’s-Avonds wordt er in een Grieks restaurant gegeten met elkaar.

Een wedstrijd met perfect weer
Op vrijdag wordt de wedstrijd gevaren, en wel van Hoorn via de boeien Nek, E-A3, (kruisrak) E-A2, OVD en BvK naar de vluchthaven de Blocq van Kuffeler. De wind is NNO-5, hoewel het in de haven natuurlijk bedrieglijk rustig is (wel een rif, niet een rif?).
De organisatie overweegt even om de toch af te blazen omdat de windverwachtingen voor de komende dagen nogal stevig zijn en we in de Blocq van Kuffeler toch wel erg opgesloten liggen. De uiteindelijke keuze is om toch te gaan varen.
We starten om 12:30, direct buiten Hoorn, waar de Back Bay met twee boeien een startlijn heeft gelegd. Wij starten wonderbaarlijk mooi: als tweede direct achter de Klieuw. Voorlopig gaat alles dus goed. Met één rif en een Genua 3 lopen we uitstekend. We hebben geen echt voor-de-windse rakken, dus we hoeven ook de boom niet in de fok te zetten. Ik vind dat ook wel wat gedoe bij windkracht 5.
Langzamerhand lopen alle grote schepen ons in, maar door onze gunstige rating is dat niet direct een probleem. Zolang de Il Sogno maar niet al te veel op ons uitloopt.
Eigenlijk is de hele wedstrijd er weinig van te zeggen hoe we liggen. We varen prima, we varen een goed kruisrak alleen de bovenboei overzeilen we (expres!) wat om hem zeker te halen en niet te hoeven knijpen. Dat kost achteraf gezien toch meer tijd dan we dachten. Zonde. Daarna is het met lopend wind naar de Blocq van Kuffeler. De finish is in de vluchthaven zelf, zodat we onder zeil moeten binnenvaren. Dat blijf ik toch wat eng vinden als je niet zeker weet dat er alle ruimte is om te manoeuvreren. Maar alles gaat goed. In de drukte hebben alleen níet gezien of we nu wel of niet gefinished zijn. We hebben ook geen toeter gehoord. Maar Henny Quint van de Quincy had keurig de tijd opgenomen, tot op de seconde.
Vervolgens varen we de sluis in om vervolgens 5 meter (!) naar beneden geschut te worden. Direct achter de sluis meren we af aan de landtong. Hier eten we ’s-avonds pizza met elkaar. De plaatselijke pizza-bakker rijdt af en aan om de verzamelde Victoires van eten te voorzien. Vanwege de harde en koude wind zitten we direct achter het gemaal in de luwte. Maar het blijft koud. Dus na het eten is iedereen al gauw weer aan boord. Op de eigen boot of op een van de andere boten. Die nacht waait het hard en de schipper van de Back Bay gaat er nog uit om te controleren of iedereen wel goed ligt. Er zijn gelukkig geen problemen.

Een aparte schutting
voor de Victoireclub in Enkhuizen

Op zaterdag zou er een puzzeltocht zijn via Lelystad naar Enkhuizen. Maar de wind is NW 5 à 6, te hard om lekker van Lelystad naar Enkhuizen te varen. Dus dit wordt afgeblazen.
Kortom, iedereen vaart op eigen gelegenheid, zonder verdere opdrachten naar Enkhuizen. Voor ons is het een samen-op varen met de 933’s Il Sogno en de Blue Peter. Eigenlijk wéér een wedstrijd. Enkhuizen is nét bezeild, dus de hoogteslag die wij maakten bleek achteraf niet nodig. Na een stevige bui komen we rond 15:00 uur aan bij het Naviduct en daar is het een gekkenhuis met heel veel wachtende boten: ouderwets druk, maar met veel te weinig aanlegmogelijkheden, dus allemaal krioelende boten. Als er weer een fikse bui losbarst met windstoten tot kracht 8 wordt het ons te gek. Om schade te voorkomen varen we weg. We gaan voorlopig aan de remming bij de oude sluis liggen. Uiteindelijk liggen we er met zo’n tien Victoire’s en nog een aantal andere jachten. Tot tweemaal toe wordt er omgeroepen dat de sluis niet draait voor zeiljachten en dat we niet kunnen blijven liggen. Dan, tot onze verrassing, meldt de sluismeester dat \"voor de deelnemers van de Victoireclub geschut zal gaan worden\".
En zo hebben we een prima schutting en varen we rond 18:00 uur Enkhuizen binnen. Langs de Dromedaris, door de brug aan de kade bij de andere Victoire’s, die de toestanden in het Naviduct wel doorstaan hebben. Wij zijn achteraf niet ontevreden over onze keuze.

Het diner wordt bij de chinees gehouden, grieks en italiaans hadden we uiteindelijk al gehad. Na een lekker en gezellige wok-maaltijd is de prijsuitreiking.
Voor de klassering telt alleen de wedstrijd, de speciale verrichtingen en de puzzeltocht. Die laatste ging niet door, de \"speciale verrichtingen\" bleek het schutten te zijn in de sluis met een verval van 5 meter. Dat had iedereen perfect uitgevoerd, dus ook dat maakte voor de klassering geen verschil. Alleen de wedstrijd telde uiteindelijk. En, met onze gunstige rating, lagen we precies 30 seconden voor op de Il Sogno, en eindigden wij als winnaar.

Einde van de tocht, begin van de vakantie
De zondag staat er nog steeds een fikse Noordwesten wind. Iedereen gaat weer zijns weegs. Zwaaien, \"tot ziens\" en de gezelligheid wordt langzaam minder. Om 13:00 uur gooien ook wij de tros los en varen samen met de Il Sogno naar Hindeloopen.
We kijken terug op een heel geslaagde en gezellige openingstocht, met veel wind maar heel erg lekker varen. Dank aan de organisatie Willem en Astrid Bakker en Nel Schotvanger.
Onze vakantie leidt verder naar Terschelling en Texel, waar we wat uitrusten en rondwandelen. Daarna is het terug naar de thuishaven Den Oever.