Motor en Onderhoud

Locatie: Huizen
Begin datum: 01-04-2006
Eind datum: 01-04-2006
Verslag minicursus motoronderhoud

Ik dacht dat ik wel enig verstand had van motoren. Maar na het volgen van de minicursus ben ik tot de conclusie gekomen dat ik weinig wist, maar nu veel heb geleerd.

De beide heren instructeurs begonnen de ochtend met een [red]powerpoint presentatie[/red] met duidelijke dia’s over de werking van de dieselmotor. Door de aanwezige leden werd daar gretig op ingehaakt met vragen en opmerkingen. Ook de kennis van enkele leden deed menig mond openvallen, vooral de opmerking van een onzer die zijn impeller nog nooit heeft (hoeven te) vervangen (geleerd van een oud schipper!)

Er was ruim voldoende demonstratiemateriaal meegenomen, zoals opengewerkte olie-, diesel- en luchtfilters. Er werden tips gegeven hoe je noodpakkingen kon maken. Kortom, je werd volgegoten met praktische informatie. Daarnaast brandde er een levendige discussie los over het juiste tijdstip van vervanging van olie en filters. Ook imitatiemateriaal en de gevaren daarvan, dan wel waar je op moet letten, werd ruim besproken. Ook aan individuele problemen werd voor zover dat kon aandacht geschonken.
Belangrijke les: Pas op voor verkeerde zuinigheid. Op tijd vervangen en regelmatig onderhoud zijn de sleutelwoorden.
Ook werd verteld wat het effect is van veel teveel olie in de motor. Dat leidt tot een motor die niet meer is te stoppen! Hij slaat op hol totdat die van ellende uit elkaar valt of de brandstof (in dit geval de olie) op is. Alleen jammer dat je de motor niet even kunt starten door veel olie toe te voegen en daarna snel weer leeg te halen. Dan hadden we meteen ook weer een oplossing voor de lege accu’s.

Na de broodjes en melk, koffie of thee, moest men zich in drie groepen verdelen. Groep 1 en 2 verzamelden zich rond de twee aanwezige motoren en groep 3 mocht nog even bijkomen aan de bar. Maar Victoire zeilers zijn geen drinkers, dat zijn fanatieke zeilers met ook nog hart voor hun dieseltje. Er werden twee groepen gevormd. De groepen verzamelden zich rond de motoren (een oudere 3 cilinder 2030 en een nieuwe 4 cilinder D2-40) en er werd gretig naar de gegeven informatie geluisterd. Vervolgens werd er naar hartelust gesleuteld aan de motoren. Zelfs de aanwezige dames staken vol overgave hun handen uit hun mouwen. Ik zag enkele mannen zeer jaloers kijken. Ook ik hoorde daarbij. Stel je eensvoor, je bent heerlijk aan het motoren en die gaat stuk. Je hoeft je heerlijk Victoria mineraalwater niet neer te zetten, de roer niet los te laten, want vrouwlief duikt met gedreven passie in de kajuit, opent het motorluik en gaat als een ervaren monteur aan de slag en voor je het weet, snort dat groene ding weer als vanouds.
Er werden kleppen gesteld, uitgelegd hoe je zo efficiënt (dus zonder teveel knoeiwerk) filters kunt vervangen en hoe je de brandstofslangen kunt ontluchten. Het ontmantelen van het koelwatersysteem werd geoefend en er werd bij verteld hoe je die het beste kunt ontkalken.

Als afsluiting bleek de meest gemaakte opmerking dat het vaarseizoen maar even uitgesteld moest worden. Er wordt nu de komende weken flink gesleuteld om de motoren in piekfijne conditie te krijgen.
Er zullen de komende weken wat minder Victoires actief op het water zijn, maar dan weet u wat er aan de hand is. Kortom, een zeer geslaagde dag. Na afloop vertrokken de meesten direct naar huis (waarschijnlijk om de opgedane kennis op te slaan of direct toe te passen.

Hessel Draisma en Piet van Grootel(instructeurs) en Wim (organisator) wil ik van harte danken voor hun inzet en enthousiasme voor die dag
Bij deze nogmaals een oproep aan degenen die met zeer bruikbare tips op die dag aanwezig waren om die te plaatsen op de kennisbank. Ook diegenen die er niet bij konden zijn, worden van harte uitgenodigd te reageren. Zo kan iedereen gebruik maken van de schat aan kennis die aanwezig is binnen de Victoire club.

Paul Benner

Foto's

motorendag1
motorendag3
motorendag4
motorendag5
motorendag2
vrouw1
vrouw3
vrouw2