XXX - Rondje Noord-Holland 2006

Begin datum: 02-09-2006
Eind datum: 03-09-2006
Organisator: Cees Brandenburg

Dit jaar deden we voor de tweede keer mee aan het Rondje Noord-Holland. Twee jaar geleden waren er4 deelnemers , nu deden er 6 schepen mee. Gelukkig, een groeiend aantal van 1 deelnemer per jaar en als die traditie zich voortzet hebben we over 19 jaar 25 deelnemende schepen. Er is dus hoop!

Helaas moest ik vrijdag de hele dag werken en moest me na het werk spoeden naar de jachthaven om zo snel mogelijk naar Beverwijk te varen. Pas om 17:30 voeren Martha en ik uit de haven en zettenzeil naar de Oranjesluizen. Helaas miste ik net de brug van 21:00 waardoor er door alle vertragingen pas om 22:00 de Oranjesluis werd gepasseerd. Op naar Beverwijk waar we om 00:30!! aankwamen. Alles lag al op één oor in voorbereiding op wat morgen komen zou. We gingen direct te kooi om zoveel mogelijk slaap te pakken.

’s Morgens om 7:30 voer de Skipper Ahoy als eerste richting de zeesluizen van IJmuiden, gevolgd door 5 gewillige deelnemers. De Witte Beer, een 1270 decksaloon, was de grootste, de Capilano een 1044 en de Oant Sjen een V34, de Potvis en Skipper Ahoy, beide een 933 en een V26, de Fuut! Deze laatste had nog weinig ervaring op zee.

Om 9:00 voeren we met zijn allen langs de pieren het ruime sop tegemoet. We hadden een zuidwestelijke wind, aanvankelijk redelijk 3-4, maar deze zou in de loop van de dag toenemen naar eind 5, begin 6. Proficiat voor vooral de Fuut die zich kranig in de strijd wierp met de grote titanen en zich niet uit het veld liet slaat. Nee, als een kleine David dwong zij veel respect af bij de grote Goliaths.

Met stroom mee en een bakstagwindje voeren we in een rap tempo naar Den Helder. Het begon zowaar wat op te klaren, maar eenmaal in Den Helder trok de bewolking weer aan en werden we in de loop van de avond van hemelwater voorzien. Maar dat mocht de pret niet drukken. Helaas lagen we verspreid over de haven waardoor we elkaar doelbewust moesten opzoeken. Niet erg uitnodigend, maar van verenigingsleden wordt dan ook enig sociale inzet verwacht.

Al om 17:00 begonnen de eerste magen te knorren. Maar geduld, want pas op 19:00 werd de kantine geopend en kon de hongerige meute aanschuiven in de Marine Club. Daar kon gegeten worden van de wereldberoemde heerlijke magnetron opgewarmde Bami of Nasi, weggespoeld door zacht koel gerstenat. Ja, en die combinatie doet wonderen, want al gauw wordt er weer gesproken over te kooi gaan. Morgen moeten de meesten weer zo snel mogelijk naar hun thuishaven. Voor hen die dit evenement nog nooit hebben meegemaakt, denk er niet te licht over, zeilen is topsport. Er wordt op het scherpst van de snede gevaren, ieder gewonnen seconde telt.

Zondagochtend zag er grauw en nat uit. Ik had nog enkele dagen vrij maar besloot toch maar niet te blijven liggen in Den Helder maar koers te zetten naar Den Oever. De Fuut was al om 8 uur vertrokken om via het Noord-Hollands kanaal naar de thuishaven te varen. De rest vertrok om 10:00. De Potvis voer vervolgens via de Texelstroom naar Kornwerderzand. Ik voer achter de Oant Sjen, Witte Beer en Skipper Ahoy naar Den Over. De wind begon goed door te zetten, 6 soms zelfs 7 Bft. In de buien was ik vaak de Witte Beer en Skipper Ahoy kwijt evenals de boeien. Dit stuk heb ik nog nooit gevaren. Het is smal met behoorlijke ondiepten aan beide kanten. Mijn adrenalinegehalte was hoger dan fysiologisch toegestaan. Gelukkig was er in Den Oever geen dopingcontrole. I survived!

Met een halfwind 7 koersten we daarna naar Enkhuizen en na de sluis moest ik nog eens hoog aan de wind naar Monnickendam. Daar kwam ik om 20:00 aan. Ik heb het gevoel gehad zeer intens en lichamelijk doorleefd te hebben gezeild. Dat gaf toch weer een kick. We did it. Een gevoel een alternatieve marathon van New York te hebben gelopen en gehaald. En er zijn er niet veel leden die dat na kunnen vertellen!

Maar zoals ik in de inleiding al zei, over 19 jaar is het aantal deelnemers fors toegenomen, is het een grootst evenement geworden dat zich kan meten met de grote zeilklassiekers rond het IJsselmeer. Helaas kunnen volgend jaar dus nog maar 7 deelnemers inschrijven. Maar meldt u zich toch maar aan als u er ook interesse in heeft. Wie weet kan Cees Brandenburg toch nog een lans breken en meer schepen toelaten aan dit prachtige Rondje Noord-Holland.