Openingstocht Noord

Eind datum: 04-05-2008
Organisator: Willem Bakker
Donderdag 1 mei.

Na een wat onrustige nachtdienst op Koninginnedag vertrok ik rond 10 uur naar de boot. In de auto hoor ik op de radio windkracht 3-4 en aan de kust 5, zuidoost tot zuidwest. Aangekomen in de jachthaven deed ik de boodschappen en kledingtassen aan boord en begon deze op te ruimen. Daarna maakte ik de boot vaarklaar. De wind raast door de wanten en Post Lelystad geeft een waarschuwing uit van kracht zes, huidige wind eind vijf. Om 12 uur vertrek ik uit de haven van Monnickendam naar Lelystad, prachtig halfwindse koers zodat ik alleen op de Genua vaar. Rustig koerst Capilano door de korte golfslag van het Markermeer. Erg druk is het nog niet op het water en er schijnt een bleke zonnetje tussen de stapels wolken door. Achter mij schuift een donkere wolkenmassa naar het noorden. Die zal mij niet treffen. Het is nog wel fris op het water zodat een zeilbroek en jack nog wel uitkomst bieden.

Om een uur of drie nader ik de zuidelijke ingang bij de dijk van Lelystad want ik moet naar de Marina Lelystadhaven. Voor mij wordt het erg donker door regenwolken. Dan ineens draait de wind van zuid naar ruim west en komt de wind dus ineens van achteren binnen. Snel moet ik de Genuaschoot overzetten en gezien de donkere wolken rol ik een beetje voorzeil in want je weet maar niet of er windstoten te verwachtten zijn. Ik zeil langs de dijk en nader de marina waar ik triomfantelijk de Victoirevlag al zie hangen in de mast.

Eenmaal afgemeerd ruim ik de boot op en dan begint het te regenen, een half uurtje hooguit. Dan breekt een schale zon weer door. We hebben een openingsborrel op de kade en het is wat aan de frisse kant zodat al snel de extra truien aan de slag moeten. Het is weer een gezellig treffen en de punch smaakt goed. Met wat slaapgebrek van de vorige nacht werkt dat goedje ook als uitstekende slaapmutsje. Om 21 uur ben ik al uitgeteld en ga ik te kooi.

Vrijdag 2 mei

Rustig word ik wakker en als ik de luik open doe, schijnt de zon volop in mijn gezicht. Eerst wat ontbijten en om 10 uur lopen we naar de Batavia haven waar we een rondleiding krijgen op de werf. We krijgen een korte inleiding over de VOC en dan een bezoek aan de Batavia. Een pracht schip.

Om 3 uur zijn we terug en er ontstaat wat paniek omdat de haven in Hoorn niet de plaatsen al te lang meer wil vasthouden die we tevoren hebben gereserveerd. Iedereen maakt zijn of haar schip vaarklaar, een enkeling laat zich niet gek maken en gaat eerst rustig lunchen. Hoorn is niet bezeild door de westenwind. Samen met de Bo en Cygne vaar ik op naar Hoorn waar we om 19:30 aankomen. Weer de boot wat opruimen en dan met de bemanning van de Cygne eten in Hoorn. Na daarna nog een borrel te hebben gedronken aan boord van Cygne duik ik om 00:30 in bed.

Zaterdag 3 mei.

Als iedereen wakker is wordt er om 9:30 palaver gehouden voor de wedstrijd. Aangezien mijn pols soms nog wat opspeelt ben ik nu start- en finishschip. De wedstrijd begint om 12:00 dus wil ik om 11:30 al naar buiten, maar niemand heeft al aanstalte gemaakt en ik lig klem tussen diverse schepen. Ik start maar de motor om aan te geven dat we nu echt voort moeten maken. Dat helpt. Eenmaal buiten heb ik nog net tijd om de wedstrijd boeien voor de startlijn te plaatsen en dan mag 5 minuten voor start de vlag omhoog. Om 12:00 blaas ik op de hoorn, en de schepen vertrekken.
Maar er is ook wat verwarring want ook Dehler is bezig met een wedstrijd en ook daar worden geluidsignalen gegeven. Na vijf minuten zijn dan toch alle schepen over de lijn en kan ik de boeien uit het water vissen om mij vervolgens naar de finish te begeven bij Volendam. Daar ga ik weer voor anker en wacht tot de schepen binnenlopen. Als ze de finishlijn passeren blaas ik op de hoorn. Als alle schepen binnen zijn, hijs ik de anker en vaar naar Volendam.

\'s Avonds eten we met z\'n allen in een restaurant en vind er traditioneel de prijsuitreiking plaats. Na afloop terug naar de boot om te gaan slapen.

Zondag 4 mei

Vandaag maar een kort stukje varen naar Monnickendam, en aangezien de wind nu weer oost is kan ik gemakkelijk op de Genua naar de haven varen. Aangekomen heb ik nu eindelijk tijd om de hele dek een schoon te maken, poetsen, in de was zetten en de lijnen netjes op te ruimen. Het is al bijna 6 uur als ik klaar ben en ik eet in de haven. Daarna met de auto naar huis.

Het zit er weer op deze hemelsvaart weekend.