Sluitingstocht Noord

Begin datum: 25-09-2009
Eind datum: 27-09-2009
Organisator: Margot van der Vegte
Verslag door Loekie Rambonnet-Poelman: opstapper, gewichtsmatroos, scheepshondenbegeleidster Sanne & Cindy, moeder en schoonmoeder van François en Nelleke aan boord van 933 Cygne.

Vorige week vroeg mijn zoon François en zijn vriendin Nelleke of ik zin had om mee te gaan met het sluitingsweekend. Ik had met mijn eigen boot al plannen om de sluitingswedstrijden op het Sneekermeer te volgen, maar dit leek mij nog leuker, dus ik mee!

Geweldig, wat een weekend en wat een zon!
We kwamen vrijdag om 23.30u aan in het pikkedonker in de Compagnieshaven in Enkhuizen. We legden aan naast Wesley en zijn opa en oma van de 933 Skipper Ahoy. Zo werden we zó laat toch nog welkom geheten door Victoiredeelnemers. Cees Brandenburg heeft nog meegeholpen met een beerenburgje. Toen te kooi.

Zaterdagmorgen kwamen er steeds meer Victoirianen op de steiger en de wedstrijdroute van die middag werd ook besproken. Slappe wind, dus grote genua’s en wie kon, de ballon erbij.

We startten om half één tussen de groene en rode palen van het Krabbersgat, op de hielen gezeten door Wesley & grootouders naar de eerste ton. Het was een leuk parcours via al die boeien. De Anak Mas (V1200) van Margot en Theo, o ja, en een hele vrolijke drukke man met een rood shirt, was daar ook aan boord. Zijn 1200 lag in DK, dus dan maar opstappen, die kwamen al snel voorbij met een hele mooie r.w.bl. ballon.
Het eerste stuk zat ik niet helemaal voor spek en bonen aan boord, maar hielp mee met de fok. Later werd ik echt heel nuttig (ja ja, 74 jr stalen heup en knieën), want ik moest met ruime wind voor het gewicht met hond Sanne op de punt. Het scheelde al gauw 0,4 knoop, schoot dus lekker op, ik heb daar heel noflik (fries) gezeten. Op het terugrak kwamen we Skipper Ahoy tegen en vroeg of we een sluipmotor aan hadden…… De afstand tussen ons en de anderen werd groter, zoonlief leek wel te spinnen net als mijn kat thuis! De schoten werden om de haverklap versteld als de wind schiftte en als maar achterom kijken.
De wind liet het in het laatste stukje afweten. Eerst nog 6.1 knoop, nu was 3,8 al fijn. De Anak Mas met de organisatoren Margot en Theo (en Jan) vonden het mooi geweest bij de laatste boei op het IJsselmeer, daar werd de finish dus. Bijna waren we in de laatste slag nog eerder aangekomen, ook een voorbijstomende klipper gooide nog wat roet in het eten. Hun anker ging uit en wij er gezellig naast en de overwinning werd gevierd met een borrel en lekkere hapjes. Margot 2e en wij, ja ja, 1e! Na enige tijd kwamen de 933 Ventjager en toen 933 Skipper Ahoy over de streep drijven. Zij kregen François zijn finishtoeter op gas te horen, had hij die toch niet alleen voor Cux gekocht! De Ventjager heeft ook nog vastgemaakt en het verdiende biertje geïncasseerd. De rest werd gebeld en gemarifoond om de motor te starten. De lastige vragenlijst/kennisquiz van die vrolijkerd met boot in DK, zal zijn naam eens noemen; Jan van Oostende van Skuum, werden uitgebreid besproken. Enig verschil van mening over de juistheid van de vragen, was geboren…..(Die Jan, zo hoorde ik van François later, moest zijn best gaan doen door die vragen om het 34e jaar liefde met Emmy te halen….snappen deden wij het niet helemaal maar…., ook weer een heel leuk/aardig mens ….). Het was een goede zaak als je “Zeilen” had gelezen over een zeilsnelheidsrecord en wist dat Enkhuizen geen vuurtoren had en dus ook geen hoogte in meters kon hebben. Nog vastgeklonken aan de Anak Mas werden wij als overwinnaars de haven in gevaren tot aan de kant. Het was een leuk spelletje met 2 motoren die hun werk deden met het draaien en keren bij het aanleggen.

Bij de hijsinstallatie werd nu door iedereen de welverdiende borrel en hele lekkere hapjes genuttigd. Vele reiservaringen van deze zomer werden uitgewisseld. Ik kon mooi de honden erna even wat laten lopen langs de oude stadsmuur, daar waren ze wel aan toe.
Ook een nieuwe 1122 “Flor de Lis” met paarse bekleding was een bezienswaardigheid. Jammer dat ze pech hadden met iets technisch, maar ze waren er wel gezellig bij.

Half acht aan tafel in de Mastenbar. Na het voorgerecht werd de uitslag van de wedstrijd bekend gemaakt. Het leek wel heel lang te duren voordat, jawel, mijn zoon zijn allereerste 1e winnaarzeilprijs in ontvangst mocht nemen en nog een zoen kreeg van Margot! Vorig jaar was hij 2e en nu 1e, dat is toch leuk.
Alex van de 1044 Beloega had ook nog een verassing; met een camera en een afdrukapparaat aan boord, had hij allerlei foto’s gemaakt van iedereen en deelde ze bij het eten uit. Héél erg leuk! Hennie van 822 Quincy had ook nog een bestuurlijk woord, ik geloof over het feit dat Margot & Theo, Jan & Emmy het sluitingsweekend voor het Noorden weer nieuw leven hadden ingeblazen en dat ze nu na 3 jaar het nu maar eens aan iemand anders over willen laten.
We hebben nog heerlijk gegeten, ook de wijnen vonden hun bestemming. Toen was ik wel moe en volgens mij waren dat er meer. Met schoondochter en honden bootwaarts en lekker slapen.
François en Auke van de Ventjager namen aan boord nog een borrel voordat ook zij het voor gezien hielden.

Zondag was iedereen er toch weer fris bij in een prachtig zonnetje. Nog wat gezelligheid op de steiger en die arme Wim Schagen van de Passant (V34)………….die was ’s nachts zijn mapje met betaalkaarten verloren! Zoeken en teleurgesteld. Gelukkig lagen ze gewoon aan boord!

Rond het middaguur begonnen de meesten aan de terugreis, zo ook wij. Alles op de motor 15.30u weer door de Margrietsluis Lemmer. Boot in de box, einde sluitingsweekend ’09.

Het was een bijzonder weekend voor mij dat ik graag de voorkeur gaf boven mijn eigen sluitingswedstrijden op het Sneekermeer in m’n Dehler Sprinta.

François & Nelleke willen volgend jaar dit evenement organiseren. Op de terugweg al de nodige ideetjes gehoord.

Dus mensen: volgend jaar naar Friesland, jullie hebben de hele winter om het zakwoordenboekje Fries uit je hoofd te leren en dat er maar heel veel boten meedoen!!!!!!!!

Theo, Margot, Jan en Emmy en anderen, bedankt!