Openingstocht Noord

Begin datum: 13-05-2010
Eind datum: 16-05-2010
Organisator: Erik Aapkes
Als Pelleboer nog zou hebben geleefd, zou hij waarschijnlijk geroepen hebben dat we sind 1879 niet zo’n koude meimaand hebben gehad. Toch trotseerden 8 onvervaarde Victoires met hun bemanningen (waaronder de 2 scheepshonden Cindy en Timo van de Cygne respectievelijk de Captain’s Cabin) de tocht naar Makkum om zich daar te verzamelen voor de Openingstocht Noord. Op het laatst hadden 2 schepen zich helaas af moeten melden en kon de Capilano Makkum ook niet meer op tijd halen omdat hij teveel tijd had verloren met het binnenbrengen van een zeiljacht met motorpech bij de sluis van Enkhuizen. Er wordt gefluisterd dat de Capilano omgedoopt gaat worden in de KNRM.

Een boegschroef kondigde nog de komst van een 9e Victoire aan, die echter bestuurslid bleek te zijn van de Friendship club die ook in de haven lag. Er wapperde zelfs een IFC clubvlag in het want van deze Victoire. Al met al stof tot praten.

Nadat iedereen in Makkum eindelijk bij elkaar lag, werd onder het (koude) genot van een steigerborrel het programma uiteengezet. De Wallassen en Webastos draaiden die avond overuren (helaas ligt die van mij nog op zolder) en uiteindelijk deden rond 1 uur de laatsten het licht uit aan boord van de Cygne.

Vrijdag was een prachtige dag, onbewolkt en met een graadje of 13 “tropisch warm”! Alleen vrijwel geen wind. Nadat we geschut waren rond 10:00 uur hesen we de zeilen, maar met de stroom mee werden er nog geen 3 knopen SOG geklokt, zodat de hele vloot uiteindelijk besloot Texaco te spekken. De Fuga bleef nog het langst volhouden onder zeil, maar aangezien hij gedurende opeenvolgende tijen heen en weer gezet zou dreigen te worden tussen Den Helder en Kornwerderzand, besloot Hans de ijzeren fok ook maar te starten. Weinig zeilen dus, maar wel een prachtige dag!

Rond 2 uur en een slordige, gezamenlijke 150 liter verder voeren we de haven van Den Helder binnen alwaar we bij de KMJC afmeerden. Zonder wind met een lekker voorjaarszonnetje was het hier goed toeven.

Aangezien het clubhuis van de KMJC geboekt was door een groep van 70 personen, moesten we uitwijken naar Dok 51, een recent geopend restaurant in een historisch werfpand op Willemsoord (voormalige marinewerf). Paul Benner wilde het eten niet missen en was met de auto ook naar Den Helder gekomen. Met zijn 19-en genoten we van het driegangen menu in de Brasserie van Dok 51.
Mooie locatie met lekker eten, een aanrader voor toekomstige bezoeken. We kregen hier ook nog een rondleiding door het prachtige pand.

’s Avonds teruggekeerd in de haven kwamen we Cees Brandenburg ook nog tegen die als bemanning op de Back Bay aan het trainen was voor de Colin Archer Memorial Race.
Na diverse borrels in verschillende kuipen en sterke verhalen over eenden en auto’s in de sloot deed de kou uiteindelijk het licht uit en zochten we onze kooien op.

’s Ochtends was het 5 graden, maar onbewolkt en het beloofde een mooie dag te worden met zowaar wind! Een half uur voor hoog water verlieten we de haven. Enkelen besloten in de kom de zeilen te hijsen, en Gisela van de Thira was hier zo druk mee bezig dat ze niet in de gaten had dat ze recht op een vertrekkend bevoorradingsschip afvoer. De kapitein nam het zekere voor het onzekere en minderde toch maar vaart. Uiteindelijk keek de bemanning van de Thira op, zag een enorme rode muur voor en boven zich opdoemen en besloot bij nader inzien “de aanval af te breken”.

De vloot koos het ruime sop en voer richting Den Oever, daarbij de voorzitter ver achter zich latend, nadat de gaskabel van de Fuga was gebroken en Hans besloot eerst een handgas installatie te improviseren. Onder een blauwe hemel en een briesje 2-3 zeilden we voor de wind over de wadden, waarbij velen gebruik maakten van hun spinnakers en halfwinders, een pracht gezicht! In Den Oever was het behoorlijk druk en moesten we eerst een olietanker en 2 charterschepen voorlaten, waarbij de eerste bij het wegvaren het waarschijnlijk erg amusant vond het gas vol open te draaien. Wat is het soms moeilijk een beetje rekening met elkaar te houden.

Na een uur oponthoud verlieten we het zoute sop weer en gingen we in een vlagerige wind richting Enkhuizen. Hierdoor werd het veld behoorlijk uiteengeslagen en bereikte de groep tussen 15:00 en 17:00 uur uiteindelijk de Buijshaven.

Ter afsluiting van een toch nog geslaagde openingstocht met mooi lenteweer, hebben we gegeten in restaurant Markerwaard aan de oude binnenhaven van Enkhuizen. Paul besloot gezellig weer mee te komen eten evenals Jan Willem Bos die met de Biezen onderweg was van de winterstalling naar zijn zomerligplaats. Het werd weer een gezellige avond!!!

Zondag na de koffie in de wederom zonovergoten kuip, besloot iedereen langzamerhand weer huiswaarts te gaan en konden we terugkijken op een geslaagde Openingstocht Noord en een goed begin van een vast geweldig vaarseizoen aan boord van onze prachtige Victoires.

Ik heb enkele foto’s toegevoegd (van achteren naar voren bekijken). Meerdere foto’s (in hogere resolutie) kunnen bekeken worden via de volgende link: http://www.mijnalbum.nl/Album=KCMBOIB4