Sluitingstocht Noord

Begin datum: 26-09-2014
Eind datum: 28-09-2014
Organisator: Erik Aapkes
Een week voor de sluitingstocht wilde ik het nog afblazen ivm een tekort aan deelnemers (4 schepen). Maar naarmate de week vorderde kwamen er steeds meer bij. Tot op de laatste dag zelfs, hetgeen nogal wat flexibiliteit vroeg van de organisator (hm hm) en m.n. van het restaurant, wat eigenlijk initiëel alleen ruimte had voor 14 personen. Allemaal uiteindelijk geregeld maar toch van mijn kant een dringende oproep aan iedereen om zo snel mogelijk aan te melden voor evenementen en niet tot het allerlaatst te wachten. Restaurants en havens zijn dan al besproken en het kost veel tijd en moeite om dat constant te moeten aanpassen in de laatste twee dagen.
Maar goed, het werd uiteindelijk een heel geslaagde sluitingstocht, weliswaar met weinig wind maar wel heel zonnig. We verzamelden vrijdagavond in de Buijshaven, waar we om half negen een "steigerborrel" hadden in het clubhuis op het haventerrein. Enorm gezellige plek en een leuke borrel met veel sterke verhalen. We stonden binnen en werden door kou dus niet de kooi in gedreven en zo kwam het dat ik pas om 2 uur mijn boot weer opzocht (uiteraard na nog een afzakker op de Cygne), nog nagloeiend van een beste partij Joustra. Voordeel van dat spul is dat je er geen last van hebt zodat we 's ochtends gewoon om half tien palaver konden houden. Om 10 uur kozen we het ruime sop van het IJsselmeer waar een heel licht windje ons richting Stavoren blies. Al gauw moest de ijzeren fok aan aangezien we anders niet op tijd zouden komen en zo dieselden we de Staverse nieuwe sluis binnen. Daar verwonderden we ons nog eens over de rare bouw van de sluis (in een driehoek) en de geringe grootte. Als je dan een nieuwe sluis bouwt, maak hem dan groot. Achter de sluis werden we opgewacht door Kees en Rigt Varwijk die ons met hun 1044 Swankebast kwamen vergezellen op deze tocht. In kolonne voeren 11 Victoires over de Friese meren naar Workum, waar we de avond zouden doorbrengen. Prachtweer en een prachtige omgeving. Nadat de Bonito onderweg nog varend bijgetankt had uit de dieselbunkers van de Cygne, kwamen we bij het prachtige Workum aan. Daar konden we slechts met een 4-5 boten in de kleine sluis dus duurde het even voordat iedereen erdoor was. En de 190 kielen hadden wat moeite met een drempeltje voor de sluis, alhoewel deze toch vakkundig was uitgediept door de rokende pk-s van de Skipper Ahoy. In de sluiskom werd vervolgens afgemeerd. Het was hier al aardig druk, zodat we in een enkel geval 5 dik lagen, wel gezellig. 's Avonds voegde Hans zich nog bij ons met zijn vrouw en gingen we dus uiteindelijk met 24 personen naar het idyllische restaurant Sluiszicht in het centrum van Workum. Ook weer gezellig hier, temeer daar we heel dicht op elkaar zaten (er was in eerste instantie dus gerekend op 14 man) en prima eten. Enkele die-hards, onder leiding van Ype Braak, gingen na het eten nog het nachtleven van Workum verkennen, maar de meesten zochten na een borrel aan boord de kooi weer op.
's Ochtends, na een prachtige zonsopgang over een slaperig Workum, ging iedereen weer zijn of haar weg na een geslaagde sluitingstocht Noord 2014.