Openingstocht Zuid

Eind datum: 17-05-2015
Organisator: Gerhard van der Veen

Openingstocht Zuid
Het weekend staat in het teken van Antwerpen. Donderdag met een lekkere zon en wind naar Wemeldinge gezeild. ’s Avonds hebben we eerst een borrel in de watersportwinkel en daarna heeft Joris voor heerlijke broodjes hotdog gezorgd. Vrijdag moeten we vroeg uit de veren, dus het wordt niet laat gemaakt.

Op vrijdag om 07:00 uur wordt er losgemaakt en naar de eerste brug gevaren. Iedereen is goed ingepakt, want het is koud. Alle bruggen gaan soepel voor ons open en de sluis ligt ook al klaar. Na de sluis worden de zeilen gehesen en varen we met een lekker windje naar Antwerpen. We hebben net de laatste schutting van de Kattendijksluis. De Londonbrug draait pas laat en dus blijven we tot die tijd lekker in het zonnetje in de sluis liggen. In het Willemsdok liggen we naast elkaar vlakbij het havenkantoor. Heerlijk in het zonnetje wachten we op de dame die ons rond gaat leiden door Antwerpen. Onze “mama” Mia is een gezellige Belgische die heel wat te vertellen heeft en ons “haar schatteboutjes” noemt. Tijdens de rondleiding stoppen we nog even voor een pintje bij café Den Bengel, gelegen naast café Den Engel . Na een rondleiding van 2 uur gaan we snel nog even aan boord om wat anders aan te trekken en dan lopen we gezellig met zijn allen naar Resturant "Marcel"  voor het diner. Het is een mooi etablissement met goede bediening en heerlijk eten. Goed gekozen, Joris en Patrick! Na het eten nemen we nog een afzakkertje in De Koninklijke Snor in klein gezelschap.

Zaterdag hebben we nog wat tijd voordat we vertrekken en gaan we met een druilerig regentje de stad in. Om half 2 maken we los en varen richting Royerssluis Sluis. Hier moeten we heel lang wachten  en als we dan eindelijk binnen kunnen varen, moeten we nog een tijdje geduld hebben. Er ligt een schip in de sluis ligt zonder FD-nummer. Gelukkig is het droog geworden en wachten we met geduld tot er geschut wordt. Daarna voornamelijk op de motor terug naar Wemeldinge. We komen rond half 10 in de haven aan en drinken nog gezellig een afzakkertje in het gebouw van de WSVO.
De volgende morgen vertrekken we weer richting Herkingen na een zeer geslaagd weekend!