Openingstocht Regio Zuid

Eind datum: 08-05-2016
Organisator: Jacques Uiterwaal / Gerhard van der Veen

Openingstocht Zuid

Na een koud en vochtig voorseizoen hadden we nog weinig tijd en puf gehad om de boot eens goed onder handen te nemen. We wisten dat de traditionele openingstocht er ergens zat aan te komen, maar het slechte weer deed ons nog niet echt in beweging komen. Net alsof het miezerige weer onze energie een beetje had weggespoeld.

Toen plotseling de weerman riep dat er nu toch wel heel mooi weer op komst was en dat dit ook nog eens samen zou vallen met de openingstocht, was dat net het laatste zetje dat we nodig hadden. Vlug de zeilen aangeslagen en een poetsdoek ter hand genomen en aangemeld voor de openingstocht.

Ik zag dat er al een behoorlijk aantal boten zich hadden aangemeld; er stonden maar liefst 15 boten op de lijst! Hoewel Gerhard blij was met nog een Victoire, was het voor de organisatie wel prettig geweest als we iets eerder hadden aangemeld. Nogmaals excuses Gerhard! Volgende keer doen we dat anders.

De organisatie vertegenwoordigd door onze voorzitter Gerhard en Jacques Uiterwaal hadden hun best gedaan om er iets moois van te maken. Op 5 mei (Hemelvaart) werden we in de loop van de middag verwacht bij Watersportvereniging De Volkerak in Benedensas.

We waren hier nog nooit geweest en waren nieuwsgierig hoe het zou zijn. Hoewel we door de ongunstige wind veel op de motor moesten varen, hebben we genoten van de tocht. Toen we de haven naderden, verbaasden we ons over de rust die de haven en de omgeving uitstraalden.

We kwamen zo’n beetje als laatsten aan en werden gastvrij door iedereen ontvangen. Erg leuk om weer oude bekenden te zien van vorige bijeenkomsten. Tegelijkertijd zagen we voor ons ook een aantal nieuwe gezichten. Ook die hebben we naarmate het weekend vorderde beter leren kennen.

Na het avondeten en een gezellig samenzijn, heerlijk geslapen. De volgende dag stond er na de koffie een excursie op het programma door de Dintelse Gorzen onder leiding van een heuse natuurgids. Heel interessant en een mooi gebied om eens goed te verkennen.

’s Middags met z’n allen weer in de boot en op weg naar Steenbergen. Voor mij was dit extra leuk, aangezien Steenbergen mijn geboorte plaats is. Op weg hier naar toe hebben we het oude pakhuis aan de dijk zien staan dat mijn opa nog had gebouwd. De heenreis was op nog een manier bijzonder; om in Steenbergen te komen dient de A4 te worden gepasseerd. Hiervoor is in september 2013 een aquaduct geopend. Een bijzondere gewaarwording te weten dat je over de snelweg vaart!

Persoonlijk vonden wij de Steenbergse Vliet op zich al een belevenis: je vaart tussen de weilanden door en hoort heel duidelijk de karpers in het riet spartelen. Bovendien liet het zonnetje zich wederom van zijn beste kant zien, zodat we gewoon heerlijk in korte broek en blote bast in de kuip zaten.

Overigens heeft dat zelfde zonnetje toch nog een aantal schippers en opvarenden verrast gezien de veelheid van felrode koppen ’s avonds in het restaurant.

Het jaar ervoor waren wij ook al eens met de boot naar Steenbergen gevaren. Toen viel op dat de haven dringend aan een opknapbeurt toe was. Daar is eind vorig jaar dan ook een start mee gemaakt. Begin mei zou de haven klaar moeten zijn, maar ondanks diverse verbeteringen was wel te zien dat het werk nog niet af was.

Een leuke bijkomstigheid is overigens dat de haven pal in de stad ligt. Vanuit de box zagen we de vlaggen van onze bekendste kruidenier al wapperen. We hebben boodschappen gedaan en met ons winkelkarretje tot aan de boot gereden en ter plekke uitgeladen. Dat is nog eens comfortabel winkelen!

Bovendien bleken ze ook nog mooie schoenenzaken te hebben. Deze zijn we dus ook niet zonder "schade " gepasseerd en met een mooi paar hippe schoenen was ook Angeline weer helemaal gelukkig.

De planning zou zijn om de volgende dag naar Oude Tonge te varen. Er waren echter een aantal boten met een forse diepgang waardoor deze haven niet te bereiken zou zijn. Besloten werd om weer terug te keren naar Beneden Sas. Bepaald geen straf want deze haven ligt buitengewoon mooi en rustig. We hebben echt genoten van de natuur daar en bovendien lijkt het of bij het nabij gelegen sluisje de tijd een aantal jaren heeft stilgestaan. Voor de wat ouderen onder ons; daar zijn ook de televisie opnamen gemaakt voor de serie "Merijntje Gijzen". Deze serie vertelt over het harde leven van een Brabants jongetje uit het arbeidersmilieu in het begin van de 20e eeuw. Deze serie was midden jaren 70 op de Nerlandse televisie te zien.

’s Middags was er een wedstrijd georganiseerd. Hierbij was de bedoeling om een zo groot mogelijk aantal mijlen te varen binnen een bepaalde tijd. Dat bleek nog lastig aangezien de wind het soms liet afweten. Tonie ging met de eer strijken door slim te varen en voortdurend te zoeken naar de juiste wind.

’s Avonds met zijn allen chinees gegeten. De cateraar was zo vriendelijk om het eten in de jachthaven te bezorgen en dat was natuurlijk super handig.

De volgende dag zat de Openingstocht er voor ons weer op; we zijn vroeg vertrokken om weer op tijd in onze thuishaven te kunnen zijn. Voor twee schippers was de Openingstocht slechts het begin; zij gingen verder richting Scandinavië voor een langere tocht.

Al met al was het, natuurlijk ook door het weergaloze mooie lenteweer, een geweldig weekend waarin we veel leuke dingen hebben gedaan en genoten hebben van elkaars gezelschap. Het was absoluut een openingstocht die ons nog lang zal heugen!!